- Wat doet een cliëntondersteuner?
- Wie betaalt de cliëntondersteuner?
- Hoe vraag ik cliëntondersteuning aan?
Wat doet een cliëntondersteuner?
Een cliëntondersteuner helpt en denkt mee over passende zorg en ondersteuning. Vaak weet je niet waar je moet beginnen. Zorg organiseren kan ingewikkeld zijn.
- De cliëntondersteuner helpt om de weg te vinden op het gebied van zorg en ondersteuning, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen.
- Een cliëntondersteuner helpt om de hulpvraag duidelijk te maken. De cliëntondersteuner kent het zorgaanbod in de buurt en kan bijvoorbeeld aanwezig zijn bij een gesprek.
- De cliëntondersteuner betrekt familie, mantelzorgers en vrijwilligers bij het zoeken naar oplossingen. Je krijgt hulp bij de keuzes die moeten worden gemaakt.
- Je leert om de juiste hulp te regelen en verschillende soorten hulp met elkaar te combineren.
Wie betaalt de cliëntondersteuner?
- Gemeenten betalen de kosten van professionele cliëntondersteuning. Elke gemeente koopt zelf cliëntondersteuning in. Op de site van de gemeente Assen vind je informatie over de cliëntondersteuning, die Assen inkoopt voor zijn inwoners.
- Wanneer je een Wlz-indicatie hebt betaalt het Zorgkantoor de cliëntondersteuning. Je vindt hierover informatie op de site van het Zorgkantoor Zilveren Kruis. De gemeente Assen valt onder het verzorgingsgebied van zorgkantoor Zilveren Kruis.
Hoe vraag ik cliëntondersteuning aan?
- Cliëntondersteuning via de gemeente kun je in Assen rechtstreeks aanvragen bij MEE Samen.
Telefoon: 088 633 0633
E-mail: info@meesamen.nl
Website: www.meesamen.nl - Cliëntondersteuning bij een Wlz-indicatie vraag je aan via de betreffende organisatie die Cliëntondersteuning aanbiedt. Voor meer informatie kun je kijken op de website van het Zorgkantoor Zilveren Kruis, of bel Zorgkantoor Zilveren Kruis op 038 4567888.